Raport „Magnetyzm polskich miast” przygotowany przez międzynarodową agencję Young@Rubicam ocenił polskie miasta. Częstochowa w jego opinii jest najbardziej godnym zaufania miejscem w Polsce.
Kraków, Zakopane, Warszawa, Częstochowa i Wrocław to pierwsza piątka najsilniejszych marek polskich miast. Wśród najgorszych znalazły się Bytom i Wałbrzych – wynika z raportu „Magnetyzm polskich miast".
W raporcie zmierzono i porównano siły prawie 100 miejscowości w Polsce, zarówno największych, takich jak Kraków czy Warszawa, jak i mniejszych, jak np. Wisła czy Hel. Okazało się, że niekwestionowanym liderem rankingu przygotowanego przez międzynarodową agencję Young&Rubicam została stolica Małopolski. Kraków uzyskał najwyższe oceny w wypadku wielu wskaźników – dziedzictwie historycznym, komforcie życia w Polsce i atrakcyjności turystycznej (przed Zakopanem, Gdańskiem, Sopotem). Markę Zakopanego oceniono zaraz za Krakowem za unikatowość i atrakcyjność turystyczno-sportową. Kolejne pozycje w rankingu zajęły: Warszawa (magnes biznesowy, ale też kulturalny, sportowy i historyczny), Częstochowa (najbardziej godne zaufania miejsce w Polsce według „Magnetyzmu miast") i Wrocław (dobre połączenie wysoko postrzeganego komfortu życia i dziedzictwa historycznego).
Jeśli chodzi o atrakcyjność biznesową, prym wiodą aglomeracje. Poza Krakowem i Warszawą przyciągają Wrocław, Gdańsk i Poznań, które zostawiają daleko w tyle tradycyjne centra przemysłu (np. Górny Śląsk).
„Dwa miasta z Małopolski zdystansowały konkurencję. Zaskakujące było to, że respondenci za najbardziej znane polskie miasto na świecie uznali... Zakopane. Z badań wynika, że Kraków jest miastem, którego mieszkańcy są powszechnie szanowani. Warto tu przyjechać i warto zamieszkać. Ale myśli tak głównie Polska południowa warto siłę magnetyzmu Krakowa zwiększyć tak, aby oddziaływał silniej również na północy”, mówi Marek Staniszewski, współautor raportu, członek zarządu Y&R.
Warto wspomnieć też o drugim krańcu rankingu. Za najbardziej odpychające miasta uznano Bytom, Wałbrzych i Rudę Śląską.
Co zmierzył raport?
Ponad 300-stronicowy raport przygotowany przez przedstawicieli międzynarodowej agencji Young@Rubicam to pierwszy tego rodzaju ranking przeprowadzony w naszym kraju.
Szczegółowe analizy pozwoliły zmierzyć cztery podstawowe cechy stanowiące o sile marki: unikalność, atrakcyjność, wartość i wiedzę o marce. W trzech z nich najsilniejszy okazał się Kraków (tuż za nim Zakopane), w jednej (unikalność) Zakopane i dlatego te dwa miasta znalazły się na czele listy najbardziej magnetycznych miast Polski.
W kategorii atrakcyjności sportowej najlepszym miastem okazała się Warszawa. To miasto ma też, zdaniem respondentów, najwierniejszych kibiców. Co ciekawe, sami kibice piłki nożnej (w badaniu rejestrowane są też zainteresowania i sposoby spędzania wolnego czasu) za najbardziej „kibicowskie" miasto uważają Kraków, przed Warszawą i Łodzią.
Najlepsze powietrze według Polaków mają Zakopane, Hel i Łeba. Najbardziej atrakcyjną naturę ma Zakopane. Być może właśnie dlatego to tu najchętniej chcą wracać Polacy. Najlepiej oznakowane drogi w Polsce mają Poznań i Warszawa.
więcej w gazecie
Treść artykułów dostarcza Do nabycia w każdy czwartek. Zapraszamy.