Naukowcy dowodzą, że zmysł drogowy osoby dorosłej, różni się diametralnie od zachowań dziecka na drodze. Już sam fakt, że pociecha zaczyna rozumieć pojęcie niebezpieczeństwa dopiero w wieku około
7 lat, oznacza to, że dzieci nie są w pełni świadome, że swoim zachowaniem mogą narażać własne życie. Co więcej, do 11 roku życia, nie są w stanie rozumować w oparciu o hipotezy czy w sposób abstrakcyjny. Uwzględniają tylko to, co jest rzeczywiste i namacalne, a nie to, co jest możliwe.
Najmłodsi, poruszający się samodzielnie w ruchu drogowym, są dodatkowo narażeni na niebezpieczeństwa spowodowane jeszcze nie w pełni rozwiniętymi zmysłami wzroku i słuchu. Dzieci potrzebują około 4 sekund, by rozróżnić samochód jadący od stojącego, dorosły zaś jedynie ¼ sekundy. Co istotniejsze, młoda osoba bierze pod uwagę tylko to, co ma ochotę zobaczyć i co znajduje się przed nią, tj. w środkowym polu widzenia. Fakt ten wynika stąd, iż dziecko nie używa widzenia bocznego, dlatego też musi odwracać głowę, żeby użyć widzenia środkowego i ogarnąć wzrokiem całą strefę, do której wkracza.
Słuch u dziecka jest wyostrzony, pociecha słyszy słabe dźwięki dwu- lub trzykrotnie lepiej niż dorosły, jednak nie potrafi stwierdzić, skąd one pochodzą. W 40 proc. przypadków nie wie, czy dźwięk dochodzi z tyłu, czy z przodu, a w 80 proc. przypadków nie może powiedzieć, czy dźwięk dochodzi z prawej, czy z lewej.
Dlatego w trosce o bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego, wszyscy kierowcy powinni być świadomi ograniczonych możliwości percepcyjnych dziecka. Warto pamiętać
o zachowaniu szczególnej ostrożności w pobliżu miejsc, wokół których często można spotkać najmłodszych – okolice przedszkoli, szkół, placów zabaw czy ośrodków rekreacji.
Wielką rolę w bezpiecznym uczestnictwie dzieci w ruchu drogowym odgrywają także rodzice. Wbrew pozorom, wykształcenie u dzieci prawidłowego zmysłu drogowego nie wiąże się wyłącznie z przekazaniem im podstawowej wiedzy na temat bezpiecznego poruszania się po drogach. Rodzic powinien zdawać sobie sprawę, że każda teoria musi być wsparta wiedzą praktyczną – oswajaniem dziecka z otoczeniem.
R
Treść artykułów dostarcza Do nabycia w każdy czwartek. Zapraszamy.